söndag 21 mars 2010

Drama

Jag har svårt för ljudböcker men Elisabeth Kletts librivoxinspelningar går bra att lyssna på. Just för att jag har förtroende för henne som uppläsare började jag lyssna på The Glimpses of the Moon av Edith Wharton och är nu helt fångad av romanen. Jag har uppfattat Wharton som för romantisk men måste nu omvärdera henne. Det är något av Henry James över hennes återhållsamma berättande. De två huvudpersonerna har just inlett ett fritt äktenskap och under smekmånaden i Italien börjar de skalas av inför varandra. Hon avslöjar drag av dålig karaktär men också indignation över en väninnas utstuderade otrohet. Han är sympatisk men små tecken tyder på att det inte är så stor skillnad mellan dem. Det psykologiska dramat mellan dem trollbinder mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar