lördag 22 augusti 2009

Ateljé Huskroken


I min grannsocken på landet ligger Ateljé Huskroken som jag besökte för första gången den här sommaren. Ateljén har ett eget ullgarn som färgas i det egna färgeriet och det finns också bomulls- och lingarn. Vi fick en grundlig visning av butiken och färgeriet av Kicki Trodin som just den här dagen var speciellt stolt över ett garn som hon färgat med skal av valnöt. Ateljén gör egna mönster ofta inspirerade av gamla gotländska mönster med namn som Asklöv, Hästsko och Lingonkvist. Jag köpte med mig mönster och garn till ett linne och ett par vantar. Dessutom kunde jag inte motstå boken med beskrivningar och historia kring de gamla mönstren. Den ena vanten är snart klar och jag hoppas att det blir en riktigt kall vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar